Wednesday, December 8

Here in my home

Tetibe mood nak cerita pasal sekolah ku!
Time lepas UPSR dulu, semua sibuk nak apply MRSM la SBP la. Tapi time tu aku gila nak masuk SSP. Sekolah perempuan tersohor pada zaman tu. Ceyy. Hehe. Pastu selalu la nyusahkan Ayah bawak pegi kementerian bayar borang ambik borang isi borang hantar borang pastu balik. Sebulan kemudian, hmm hampeh tak dapat masuk mana-mana pun. Duduk la kau diam2 kat SMDU (Sekolah Menengah Damansara Utama). 
     Excited ni nak masuk high school. First day la katakan. Hehe! Baju dah siap iron cantik2 sangkut kat almari. Kasut dah ready kat tepi pintu, stokin terselit dalam kasut tu sekali. Cantiknya. Kan best kalau hari-hari pakai kasut baru putih cantik bersih berkilat tanpa sebarang daki dan kotoran. SMDU ni lower form waktu petang. So pagi-pagi memang boleh membuta la kan. Dah siap nak pegi sekolah sume, stop rumah Aira. Pastu jalan la tengah hari buta. Mata tersepet-sepet la jalan tengah panas. Hari-hari la buat benda sama. 
     Enam bulan berlalu, aku pergi holiday dengan family. Sekali Aiman call "Anis dapat masuk asrama. Tapi kena pakai tudung labuh. HAHAHAHAH". Aku pun yang pada mulanya excited terus terdiam -_____-" Sebab kat surat tawaran tu tulis 'mini telekung'. Sebenarnya perumpamaan mini telekung ni adalah tudung biasa. Tapi abang aku yang gebang cakap tudung labuh. Nasib baik la aku ni tak skema. Aku beli tudung biasa je. Hehe. 
     Hari yang dinantikan telah tiba. Aku bangun awal sebab nak daftar sekolah baru. Semangat. Mak and Kak Sab je hantar. Ayah ada meeting. Sampai je bumi SBPI Gombak, dalam hati "urm buruknya sekolah ni". Bukan tak cantik, struktur dah cantik tapi cat tu, alahai, sayu je mata memandang. Pastu dah daftar segala bagai, terus masuk class. "1 Al-Biruni". Eceh, nama bukan main lagi. Aku masuk je, semua muka baik. Yela, mak ada kat pintu kelas kan. Sekali esoknya, semua perangai macam setan. Laki perempuan sama je. Memang aku kena boycott habis-habisan. Gam atas kerusi, cat merah atas kerusi, meja kena tumpah dengan 100plus, kena ejek itik, diari kena baca, haa apa lagi, memang semua aku kena la. Kira aku ni tough la boleh stay jugak kat situ. Hehe. 

Ni dah cantik dah. Tip top gitu.
Dulu cat ala-ala kilang perabut.
     Dah masuk form2. 2 Al-Biruni. Masih lagi kelas yang sama. Time ni baru la aku ngam dengan budak kelas. Siap ada gang lagi. Nama gang tu GLU2. HAHA. Lawaknya bila ingat balik. GangLanggarUndang2. Jadilah GLU2. Lopek betul. Tapi fun sangat. Nak kata otai tkde la otai mana. Baik je. Sweet je kitorg ni. LOL. Form2 macam2 hal jadi. Time exam Jepun, selamba je tiru orang depan, bawak toyol masuk, intai orang sebelah. Kira medan peperiksaan ni la yang menyebabkan kitorang bersatu hati. 

Ni bestfriends aku. 15 orang kesemuanya. Boleh lawan ke? Hehe
     Form3 pulak kan, aku masuk 2nd class. 3Al-Farabi. Disebabkan tahun tu ada peperiksaan besar yakni PMR, mulalah ada semangat batch. Memang united habis. Best sangat :) Hehe. Study group segala macam. Time ni pengetua buat satu deal dengan batch kitorg. "Saya cabar kamu, kalau 87 orang dapat straight 9As, saya bawak kamu naik Air Asia". Pergh, tak ke gila tu? Hehe. Lagi la kitorg memang menggila belajar. Cikgu Halim kira macam pengelola setiap batch yang amek PMR. Macam2 usaha cikgu buat. 2B pencils dengan eraser pun kitorang bacakan Yaasiin. Punya nak mencari keberkatan tu kan. Every morning lepas subuh, terus baca Yaasiin. Hari peperiksaan sebenar tu pulak, depan exam hall sure ada azaan dan takbir. Memang meremang bulu roma. Tapi bukan rezeki aku, aku dapat 5As je. Alhamdulillah.
Puan Norlia.
Pengetua kitorg yang awesome :)
     Naik form4, yang dihebahkan kononnya 'honeymoon-year'. Honeymoon lah sangat kan. Addmath tak pernah jatuh anak tangga. Memang sentiasa pen marah! Haha. Time ni form4 baru masuk. Dapat kawan baru. Woot-woot. Alhamdulillah diorg semua friendly and fun. Tapi form4 ni macam ada gap between kelas agama and kelas tulen. Kelas teknikal memang tak payah cerita sebab diorg tu memang tunggal. Memang relax habis la aku time form4 ni. Yela, 'honeymoon-year' kan? Hehe. Pergi prep class macam nak pergi tengok movie. Relax je jalan. Hehe.
Orang sibuk belajar, kitorg sibuk bergambar.
     Tup tap tup tap, dah masuk Form5. Senior tu woi. Ehem. Tapi aku ni senior yang baik. Takde nak torture junior aku. *cough*. Tapi betul la kan. Hehe. Tahun ni, kitorg satu batch united. Takde gap2 dah. Semua rapat. Semua best. Semua gila. Semua supporting. Semua gedik. Semua nakal. Semua fun. Semua semua lah. Hehe. Nak SPM la katakan. Hubungan silaturrahim tu mestilah dijaga. Time ni je la kau akan merasa 173 orang manusia disumbat ke dalam satu makmal. Fuh. Memang tak payah cerita la. Berhimpit la kau. Pandai2 la nak cari ruang nak letak bontot kat mana, buku kat mana, bag kat mana, botol air besar gedabak kat mana, pencil case berserta bulu2 nak letak kat mana, lotion nak sumbat kat mana. Haa. Memang mencabar. Tapi kitorg relax je. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Atau lebih tepat, sepakat membawa berkat. Hehe. Kalau nak omputeh sikit, no pain no gain.

Fifth Fivers
yang terdiri dari 173 orang
     Macam2 propaganda dikeluarkan oleh setiap pemimpin kelas supaya masing2 dapat excell kan diri masing-masing. Yang atas, tarik yang bawah. Kalau boleh memang nak semua orang berjaya. Dapat straight A1. Takde masa nak menjongok, walaupun kitorg selalu menjongok. Jongok ni aku pun taktau bahasa apa. Jawa agaknya. Yang membawa maksud, bercantik. AKA lipstik, eyeliner, eyeshadow and etc. Kau bayangkan, kelas start pukul 6pagi sampai 730petang. Gila tak gila? Tapi tula orang kata, its never too late to do anything. And Alhamdulillah, aku yang tak pernah-pernah lebih dari satu A everytime exam ni, aku dapat 7As dalam SPM. Walaupun tak dapat fly overseas macam kawan-kawan aku yang lain, tapi aku terima seadanya :) Aku paling rapat dengan sorang cikgu ni Puan Nor Saidah. Tapi aku panggil Ummi. Sebab ummi mentor dorm aku. Hehe.

Twilight Enchantment :)
     Duduk asrama ni memang best. Aku paling suka everytime ada activity yang melibatkan rumah sukan. Time ni la nak sibuk tuang kelas. Kononnya ada activity rumah sukan. Hehe. Time sukan pun best. Macam2 idea gila. Lepas tu, kalau menang, memang bangga la kan. Kalau kalah, serbu rumah yang menang ;p Tapi tu semua la yang menyebabkan kitorg satu sekolah ni rapat macam adik beradik. Tak gitu? Cikgu-cikgu pun semua memang supportive. Tak kisah anak kat rumah asalkan kitorg kat sekolah ni berjaya :') Senior and junior pun semua best. Macam adik beradik. Dalam dorm tu memang aku dengan Mimi suka menggedik dengan senior kitorg. Baring kat peha la, tidur satu katil, tolong sikatkan rambut la bagai. Hehe. Manja tak? ;p

Kalang Cekal.
Cantik kan sekolah aku :')

Yang biru tu Aspura.
Yang pink tu Aspuri.
Nak skodeng pun senang.
Selak langsir je, pastu kenyit2 mata sikit.

     Pastu lagi satu, aku kat sekolah dulu penari tetap tarian Yosakoi! Hehe. Yosakoi ni tarian traditional Jepung. Lucky us sebab Edward Sensei yang ajar kitorg menari tarian ni. Tarian ni sopan sikit dari tarian gelek yang korang suka tengok tu. 

Penari gelek Integomb.
     Nanti kalau aku rajin aku sambung tulis pasal sekolah terchenta ni k. Hehe. Bye!